Esentialul despre ABS
Sistemul ABS (Antilock Braking System) a fost creat pentru a ajuta conducatorul auto sa mentina controlul directiei si sa impiedice vehiculul sa derapeze in timpul franarii. Aparut la mijlocul anilor 1980, ABS-ul echipeaza acum din ce in ce mai multe vehicule, tendinta fiind de a se impune ca echipament obligatoriu pe toate autovehiculele noi.
Sistemul ABS are doua functii principale:
- repartitia electronica a franarii intre fata si spate, prin reglarea alunecarii rotilor spate
- prevenirea blocarii rotilor la franare, prin reglarea independenta a alunecarii celor 4 roti.
Modularea franarii asigurate de sistemul ABS este independenta de efortul asupra pedalei de frana. De aceea, in caz de urgenta, este recomandat sa aplicati asupra pedalei de frana o presiune puternica si continua. Nu sunt necesare apasari succesive ale pedalei.
Punerea in functiune a dispozitivului ABS se manifesta printr-o pulsatie mai mult sau mai putin puternica resimtita la pedala de frana. Pe carosabilul uscat sau usor umed, veti observa ca distanta de oprire este aproape aceeasi ca in cazul franelor obisnuite. Pe gheata sau pe zapada, dimpotriva, distanta de oprire este mai lunga.
Va recomandam sa fiti preventivi si sa opriti la o distanta considerata sigura fata de celelalte autovehicule sau obstacole. Franarea si directia vehiculului sunt limitate de forta de tractiune pe care pneurile o pot genera. Testele au aratat ca pneurile de iarna reduc, in conditii de carosabil de iarna, din distanta de oprire a unui vehicul dotat cu sistem de franare ABS.
Instaland patru pneuri de iarna in loc de doua, veti mentine o tractiune egala pe fiecare roata care va va ajuta sa conduceti, opriti si sa accelerati vehiculul in siguranta.
Indicatorul ABS
Indicatorul martor al ABS lumineaza cateva secunde la punerea contactului, timp in care sistemul isi face o auto-verificare. Uneori martorul luminos poate fi insotit si de un semnal sonor (doar la anumite modele de masini). Cand indicatorul se stinge, sistemul este operational.
Daca martorul luminos nu se stinge dupa cateva secunde, atunci sistemul are o defectiune. Franele functioneaza normal, dar nu mai beneficiaza de avantajele ABS. Se poate continua drumul normal, dar cu precautie, intrucat la o franare mai brusca rotile se pot bloca ducand la alunecarea necontrolata a vehiculului si la imposibilitatea virarii.
Verificati cat mai repede ABS-ul in service-ul specializat al marcii masinii.
ABS | A Antilock Braking System - Evitarea blocarii la franare acest sistem elimina blocarea rotilor la franare si pierderea controlului volanului pe suprafete alunecoase. Sensorii de viteza monitorizeaza fiecarea roata in parte si reduc presiunea de franare pe fiecare roata care se invarte mult mai incet decat celelalte. Sistemele ABS pot avea 2, 3 sau 4 canale. Sistemele cu 2 canale au cate un canal pentru fiecare set de roti, cum ar fi roata din fata si cea din spate, de pe partea stanga a masinii. O eventuala blocare a rotilor face ca presiunea de franare sa se reduca la ambele roti ale fiecarui canal. Sistemul ABS cu 3 canale foloseste un canal pentru cele 2 roti din spate, iar rotile din fata sunt monitorizate fiecare de cate un canal. Cele mai performante sisteme ABS folosesc 4 canale, cate unul pentru fiecare roata, pentru un control maxim al volanului si pentru o franare adecvata. |
Absorbitor de Socuri | Dispozitiv care transforma miscarea in caldura, in general prin impingerea fortata a uleiului prin canale interne inguste ce fac parte dintr-un dispozitiv tubular. Absorbitorii de socuri, folositi in special pentru a atenua efectul oscilatiilor suspensiei, sunt in general hidraulici. |
AC | Acronim pentru Aer Conditionat. Uneori, in mod impropriu, se foloseste si sinonimul A/C, forma ortografica specifica, de regula, limbii engleze. A/C - Abreviere nerecomandata in limba romana. |
ACC | Adaptive Cruise Control (control de croaziera adaptabil) - tempomat care se adapteaza la vitezele variate ale celorlalti participanti la trafic si care ajusteaza distanta dintre vehicule. ACC va oferi in viitor - in special coloanelor de camioane - posibilitatea de a utiliza optim un anumit spatiu de circulatie, fara ca siguranta sa fie afectata. Alte sisteme, cum ar fi acela al cremalierei electronice, realizat de specialistii concernului Daimler Chrysler, iau in considerare si ghidarea laterala pe strada. |
Accesoriu | Componenta anexa a unui vehicul, care insoteste sau completeaza, suplimentar, un element principal al acestuia, in afara procesului de fabricatie. Accesoriile auto sunt, de regula, elemente de tuning si cosmetizare. |
ACEA | Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile. Cea mai mare realizare a acestei asociatii a fost editarea unei norme pentru uleiuri, care simplifica foarte tare alegerea uleiului de la benzinarie de catre client. |
Acrosare | Agatare din mers a unui vehicul de un altul sau de un obstacol. |
Actionare Hibrida | Un vehicul are doua motoare care preiau pe rand actionarea. De regula exista un motor cu ardere si un electromotor. Incarcarea bateriei pentru electromotor se realizeaza prin actionarea cu gaz sau benzina. |
Actionare Hidraulica | Operatie mecanica ce se bazeaza pe incompresibilitatea lichidelor (de regula ulei si cateodata, apa) si pe proprietatile acestora de a intampina rezistenta atunci cand sunt impinse cu putere intr-un cilindru mic sau printr-un orificiu; astfel se mareste puterea fortei aplicate. Franele si ambreiajul hidraulice folosesc acest principiu. |
Actuator | Element de actionare (motor electric, electromagnet etc.) folosit in sistemele automate (controlate electronic) pentru executarea comenzilor. |
Acvaplanare | Fenomen care se produce atunci cand profilul anvelopei nu evacueaza apa acumulata in zona petei de contact cu calea de rulare, formandu-se astfel o pelicula de apa de 1 ... 2 mm intre drum si pneu, deci o pierdere a aderentei si o lipsa totala de controlului asupra vehiculului. Aparitia acestui fenomen este favorizata de mersul cu viteza ridicata pe drum umed, de uzura pneurilor, tipul benzii de rulare a anvelopei etc. |
Aditiva | A adauga un aditiv la o substanta (ulei, benzina etc.) pentru a-i ameliora proprietatile sau pentru a obtine noi calitati. |
Admisie Normala | Tip de admisie direct din atmosfera a aerului necesar functionarii motoarelor cu ardere interna, in mod natural, prin aspiratie. Din acest considerent, in jargonul automobilistic, sunt folositi si alti termeni, cum ar fi: aspiratie normala, admisie naturala sau aspiratie naturala |
Aer Conditionat | Sistem de racire a aerului circulat in interiorul unui autovehicul, cu scopul asigurarii unui climat placut pentru pasageri, in special in timpul zilelor caniculare de vara. |
Aerator | Grila orientabila plasata la extremitatea conductelor de ventilatie, care permite dirijarea aerului pulsat in habitaclu. |
Aerodinamica | Ramura a mecanicii care se ocupa de miscarea gazelor (in special a aerului) si de efectele lor asupra fluidelor. La proiectarea masinilor, deplasarea pozitiva sau negativa a curentului de aer este studiata in tunele aerodinamice. Este de preferat ca deplasarea negativa sa apese vehiculul cat mai aproape de sol. Rezistenta masinii la frecarea cu aerul este de asemenea studiata. |
AGV | Abreviere preluata din limba engleza pentru Automated Guided Vehicle (vehicul ghidat automat), vehicul echipat cu un sistem de ghidare automata care il face capabil sa parcurga anumite trasee prestabilite. Spre deosebire de robotii traditionali, AGV-urile nu sunt manipulatori, ele sunt manevranti de vehicul programati sa urmeze un traseu de ghidare. |
AGVS | Sistem automat de ghidare a vehiculului ( Automated Guided Vehicle System) vehicule echipate cu un sistem de ghidare automata, care urmaresc un traseu prestabilit, oprindu-se la fiecare linie de prelucrare sau asamblare pentru a fi incarcate cu piese sau descarcate, manual. |
Airbag | Sac de nylon care, in cazul unei ciocniri, se umfla fulgerator, la ordinul venit de la un sistem de comanda, sprijinind actiunea centurii de siguranta. A aparut in 1980, la Mercedes Clasa S, initial pentru sofer, iar in 1988, si pentru copilot. Succesul a venit in 1992, cand VW Golf era prima masina ce oferea in intregime protectia sacilor cu aer. Mai recent au aparut airbagurile pentru coleziuni laterale, cele care protejeaza bazinul si capul. |
Alezaj | Diametrul cilindrului unui motor cu piston care functioneaza cu benzina sau abur. Capacitatea cilindrica poate fi marita prin cresterea diametrului cilindrului (realezare). |
Alternator | Dispozitiv care transforma energia rotationala in curent alternativ. Alternatoarele furnizeaza energie pentru sistemul electric al vehiculului. De asemenea, alternatorul reincarca si bateria. |
Ambreiaj | Mecanism care foloseste placute impregnate cu un material pentru frictiune pentru a transfera energia de la motor la puntea tractoare. Este folosit la schimbarea vitezelor pentru a accelera. Ambreiajul este de asemenea folosit pentru a izola componentele care se rotesc de cele fixe, reducand incarcatura de soc dintre acestea. Vehiculele cu transmisie manuala folosesc ambreiajul pentru a transfera puterea de la cutia de viteza la roti. Compresoarele de aer conditionat folosesc si ele ambreiaj. |
Ambreiaj Hidraulic | Orice dispozitiv care transfera puterea intre dispozitivele de intrare si cele de iesire, cu ajutorul unui fluid. Un ambreiaj hidraulic consta in principal din doua ventilatoare inchise intr-o carcasa umpluta cu ulei. Ventilatorul de intrare agita uleiul, iar acest ulei, la randul lui, invarte ventilatorul de iesire. Un astfel de ambreiaj face ca arborele de intrare sa aiba o viteza diferita de arborele de iesire. |
Ambreiaj Mecanic | Ambreiaj al carui principiu de functionare se bazeaza pe transmiterea momentului motor ca urmare a fortei de frecare produsa intre suprafetele unor discuri de frictiune puse in contact, cu volantul motorului si, respectiv, cu placa de presiune a ambreiajului, prin intermediul unor arcuri de presiune (elicoidale sau tip diafragma). |
Amortizare | Miscarea unei roti care comprima suspensia |
Amortizor | Dispozitiv disipator de energie care serveste la atenuarea unui soc, a unui zgomot sau a vibratiilor unui sistem tehnic; denumire laconica pentru amortizorul telescopic al suspensiei; sinonim cu telescop. |
Amortizor Telescopic | Atenuator de socuri bazat pe disiparea energiei datorita trecerii fortate a unui fluid prin unul sau mai multe orificii calibrate sau prin supape cu resorturi tarate. Se monteaza in paralel cu elementul elastic al suspensiei (arcul) si poate fi mono sau bitubular. Este de tip telescopic deoarece are o forma tubulara, tija pistonului glisand in cilindrul fluidului de lucru, mai mult sau mai putin, in functie de dezbaterea rotii si de oscilatiile caroseriei. |
Ampatament | Distanta (in mm) dintre axa rotilor fata si axa rotilor spate ale unui vehicul directionat conform mersului in linie dreapta, parametru constructiv ce caracterizeaza maniabilitatea si tinuta de drum a unui vehicul; cu cat ampatamentul este mai mare, cu atat tinuta de drum este mai buna, in schimb, maniabilitatea va fi afectata in special in ce priveste abordarea curbelor prericuloase. In jargonul automobilistic, se mai numeste si distanta dintre axe. |
An de Fabricatie | Anul indicat de constructor, prin marcare, pe placuta de identificare a vehiculului. Conform standardului ISO 3779, anul de fabricatie este codificat cu o litera sau o cifra identificata pe pozitia a 10-a din structura codului de identificare a vehiculului, cod format din 17 caractere. Anul de fabricatie nu coincide intotdeauna cu anul calendaristic ci cu asa-numitul an-model, lansat de constructori in avans, de regula, imediat dupa vacanta de vara, care coincide cu perioada de revizie tehnica a liniilor de fabricatie. De asemenea, anul de fabricatie nu coincide intotdeauna cu anul vanzarii autovehiculului si nici cu anul punerii in circulatie a acestuia. |
An-Model | Anul declarat de constructor, din ratiuni comerciale, ca an de fabricatie al unui vehicul si lansat, de regula, in avans cu 6 luni fata de anul calendaristic. De exemplu, un vehicul inregistrat ca an-model 2005 s-a produs incepand cu luna iulie 2004 pana in iunie 2005. Lansarea in fabricatie a fiecarui an-model presupune, pentru constructor, o noua definire a gamei de produse, fara a ca aceasta sa presupuna insa modificari majore. V. an de fabricatie. |
Angrenaj Conic | Set de roti dintate conice care permit ca miscarea sa fie transmisa sub un unghi. |
Angrenaj de Diferential | Angrenajul care transmite puterea motorului la puntea motoare si este pozitionat astfel incat sa permita ca rotile din spate sa se invarta la viteze diferite atunci cand vehiculul se incadreaza intr-o curba. |
Angrenaj Elicoidal | Roata dintata cu dinti inclinati fata de arbore. Avantajul acestui angrenaj este acela ca doi dintre dinti sunt cuplati in orice moment, miscarea decurgand mult mai lin si fara zgomot. |
Angrenaj Hipoid | Tip de transmisie diferentiala care foloseste o roata dintata conica cu dinti in spirala la arborele de actionare si care ii permite rotii dintate sa fie pozitionata sub centrul angrenajului inelar aflat pe arbore. In felul acesta este posibil ca podeaua masinii sa fie pozitionata cat mai jos |
Angrenaj Planetar | Tip de angrenaj folosit de Benz, in care niste mici pinioni se invart in jurul unui angrenaj central si trec printr-un inel circular. |
Angrenajul | Roti cu zimti de angrenaj care trimit puterea intre arborii de miscare. Atunci cand rotile de angrenaj sunt de masuri diferite, apare o diferenta intre raportul de viteza. Angrenajul este construit din otel dur. |
Ansamblu de Scule | Set de scule standard sau speciale necesar pentru producerea unei anumite piese. Aici sunt incluse caprele de montaj, dispozitivele de fixare, aparatele de masura si cele de taiat, dar nu si sculele de prelucrare. |
Anti-apupare la viteza | In mod similar ca la anti-plonjare, aceasta caracteristica a suspensiei foloseste fortele induse de acceleratie la suspensia din spate pentru a reduce apuparea. |
Anti-plonjare | Caracteristica reglabila a suspensiei din fata care transforma fortele induse de franare in tijele de suspensie, intr-o forta verticala care are tendinta de a ridica corpul, in felul acesta reducandu-se plonjarea cauzata de franare. |
Anvelopa | Un tub circular din cauciuc natural sau sintetic si tesatura si care, uneori, contine si otel, amplasat in extremitatea interioara a rotii masinii si care este rezilient datorita faptului ca este umplut cu aer sub presiune. |
Anvelopa pentru toate anotimpurile | Pneu ""all season"". Functie de traducerea termenului englezesc ""all season"", se mai numeste si anvelopa pentru orice anotimp. |
Apex | Punctul/punctele sau zona aflate pe o linie care intersecteaza un unghi si care ating raza interioara a unghiului. |
API | American Petroleum Institute. API a realizat, in anii '90, clasificarea uleiurilor de motor. |
APIA | Acronim pentru Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile, asociatie infiintata in 1994 ca sa reprezinte si sa promoveze interesele producatorilor si importatorilor romani de automobile, componente auto, accesorii si echipamente de service. |
Aprindere Dubla | Doua bujii pe cilindru, care garanteaza o aprindere sigura a amestecului combustibil-aer. In plus, aprinderea dubla reduce lungimea frontului de flacara din cilindru si astfel se imbunatateste eficacitatea- caci compresia poate fi ridicata fara sa apara pericolul bataii. Alfa Romeo si Mercedes-Benz folosesc, in zilele noastre, cate doua bujii pe cilindru, ceea ce italienii numesc "Twin Spark". |
Apupare | Opusul plonjarii, apuparea reprezinta afundarea partii din spate a masinii care se intampla la o accelerare dura. Apuparea este cauzata de transferul de incarcatura de la suspensiile din fata la cele din spate. |
Arbore Anti-vibratii | Denumire mai putin folosita a arborelui de echilibrare, bazata pe faptul ca, prin utilizarea acestui arbore, se obtine obtine o ameliorare a vibratiilor specifice functionarii motoarelor cu ardere interna . V. arbore de echilibrare. |
Arbore Cotit | Element component al mecanismului motor care permite transformarea miscarii liniare a pistonului in miscare de rotatie, prin el transmitandu-se apoi cuplul motor care pune in miscare autovehiculul sau alti consumatori de energie mecanica. Se mai numeste si vilbrochen sau arbore motor. |
Arbore cu Came | Un arbore rotitor care are came sau dinti externi, folosit la inchiderea si deschiderea valvelor de cilindru ale unui motor. Vilbrochenul pune in functiune arborele cu came prin parghii, curele sau lanturi. |
Arbore cu Came in Chiulasa | Tip de dispunere a comandei supapelor in care arborele(ii) cu came se afla in chiulasa(ele) de cilindru. Atunci cand arborele cu came este pozitionat in apropierea supapelor,componentele comenzii supapelor pot fi mai rigide si mai usoare, permitand astfel supapelor sa se deschida si sa se inchida mai rapid iar motorului sa aiba o turatie mai mare. Atunci cand arborele cu came in chiulasa este doar unul, acesta actioneaza toate supapele din chiulasa. Daca arborii cu came in chiulasa sunt doi, atunci unul din arbori actioneaza supapele de admisie, iar celalalt supapele de evacuare. |
Arbore de compresare | Un arbore care, atunci cand se roteste, vibreaza astfel incat reduce sau anuleaza unele din vibratiile produse de motor. Chiar daca nu sunt esentiali pentru functionarea motorului, arborii de compensare devin din ce in ce mai folositi. Motoarele de 4 cilindri folosesc doi arbori de compensare care se invart in directii diferite, de ambele parti ale vilbrochenului motorului. Motoarele cu trei cilindri sau cele cu sase cilindri in V folosesc un singur arbore de compensare |
Arbore de distributie | Vezi: arbore cu came. |
Arbore de echilibrare | Arbore prevazut cu contragreutati, antrenat de arborele cotit al motorului si destinat reducerii vibratiilor datorate fortelor si momentelor de inertie ale mecanismului motor. Este o componenta optionala a motorului, specifica doar anumitor motoare pentru care se doreste realizarea unui rafinament functional deosebit. Functie de numarul si dispunerea cilindrilor, se pot folosi unul sau doi arbori de echilbrare pe motor. Se mai numeste si arbore de compensare sau arbore anti-vibratii. |
Arbore motor | Vezi: arbore cotit. |
Arbore Radial Rasucit | Arbore semiindependent folosit la suspensiile rotilor din spate ale unei masini cu tractiune frontala. O punte orizontala face legatura intre rotile din spate. Aceasta punte se poate rasuci pentru a reduce efectul cauzat de miscarea unei roti asupra celeilalte. Arborele radial rasucit este mult mai putin costisitor decat un sistem de suspensii independente si, de asemenea, mult mai compact. |
Arbore Rigid | Sustine rotile care nu sunt actionate de motor |
Arbore Rotitor | Arbore care transmite puterea fie prin semiarbori sau prin lanturi laterale. Opusul arborelui fix. |
Arbore Secundar | Un arbore rotitor care transfera puterea de la transmisie la rotile din spate. |
Arc | Organ elastic, componenta a unei masini sau mecanism, care are proprietatea de a reveni la forma initiala dupa ce a fost deformat ca urmare a unei solicitari in limitele pentru care a fost dimensionat. |
Arc cu Foi | Element elastic specific, in general, suspensiilor rigide, compus din mai multe lamele flexibile de otel, usor curbate si de lungimi variabile, foaia cea mai lunga fiind cea de deasupra, care asigura legatura cu caroseria. Se mai numeste si arc lamelar. |
Arc Elicoidal | O bara de metal elastic, in forma de spirala, care poate fi comprimat sau extins fara a suferi o deformatie permanenta. Este folosit pentru a izola vehiculul de drum. Arcurile elicoidale sunt de preferat fata de cele plane si sunt folosite mai ales ca arcuri de suspensie. |
Arc Lamelar | Vezi: arc cu foi. |
Arc Plan | Un numar de placute flexibile de otel, usor curbate, de diferite marimi, montate una peste cealalta. Placutele sunt fixate la capete iar forma curbata le permite sa se indoaie si sa preia socurile. Sunt confectionate din otel pentru arcuri sau din diverse materiale compozite care reactioneaza prin indoire la fortele exercitate asupra lor. |
Arc Plan Semieliptic | Arc plan usor curbat care este atasat la unul din capete de caroserie iar la celalalt de partea din mijloc a suspensiei. Una din cele doua parti la care este atasat arcul serveste ca cupla si permite arcului sa-si modifice dimensiunea, in timp ce acesta se intinde sau se contracta. |
Arc Progresiv | Arc care are un coeficient de arcuire accelerat. De exemplu, daca primii 2,5 cm de arcuire necesita o forta de 50 kg, urmatorii 2,5 cm vor avea nevoie de o forta mult mai mare decat cea de 50 kg, si tot asa. Arcurile progresive devin din ce in ce mai rigide pe masura ce sunt comprimate, spre deosebire de arcurile simple, care au o rata constanta de arcuire. |
Arc Simplu | Arc a carui rata de arcuire este constanta. De exemplu, daca o forta de 50 kg indoaie arcul cu 2,5 cm, alte 50 de kg vor indoi arcul cu inca 2,5 cm, si asa mai departe, pana cand arcul se aplatizeaza sau cedeaza. |
Articulatie | Parte a suspensiei care are cate un singur racord la fiecare capat. |
Articulatie Cardanica | Articulatie care transmite miscarea rotationala intre doi arbori care nu se afla intr-o linie dreapta. In functie de constructia sa, articulatia cardanica poate avea o variatie unghiulara intre puterea de intrare si cea de iesire. Cel mai simplu tip de articulatie cardanica, numita articulatie "Hooke" sau in cruce, face ca arborele de distribuire sa se invarta de doua ori mai repede sau mai incet fata de arborele de intrare. Aceast fluctuatie de viteza creste odata cu diferenta unghiulara dintre cei doi arbori. |
Articulatie de Directie | Articulatie a suspensiei care este aliniata astfel incat sa reziste miscarilor longitudinale ale rotii si care este montata pe sasiu, in spatele rotii. |
Articulatie Heim | Articulatie extrem de rigida, denumita si �capat sferic de tija�, folosita in orice mecanism de precizie cu parghii. Articulatiile Heim sunt folosite cel mai adesea la suspensiile masinilor de curse deoarece stabilizeaza rotile intr-o maniera foarte precisa. |
Articulatie Laterala | Articulatie a suspensiei care este aliniata astfel incat sa reziste miscarilor transversale ale rotii. |
Articulatie pentru controlul convergentei rotilor | Articulatie transversala a unei suspensii multi-articulate, care controleaza directia rotii in timp ce suspensia se misca in sus si in jos. |
Articulatie Sferica | Articulatie flexibila ce consta dintr-o sfera aflata intr-un racord, folosita in special la suspensiile din fata deoarece poate face fata la diverse miscari unghiulare. Articulatia sferica permite rotii sa se miste odata cu suspensia si sa primeasca in acelasi timp comenzi de la motor. |
Aspiratie Normala | Motor care preia aerul sau "respira" fara ajutorul unui compresor de supraalimentare sau al unui turbocompresor. |
ASR | Reglarea patinarii tractiunii. Impiedica rotirea rotilor de tractiune si sporeste astfel stabilitatea la drum. Exista doua metode de baza: ori e micsorata electronic puterea motorului, ori se actioneaza frana rotii ce tinde sa se rasuceasca. ASR foloseste senzorii pentru turatia rotii ai ABS, pentru determinarea rotii care se rasuceste. Multi producatori numesc reglarea patinarii tractiunii in limba engleza: Traction Control: ETC, TC ori TCS. |
Atenuator de Soc | Un amortizor elastic folosit pentru a rigidiza treptat suspensia, pe masura ce aceasta atinge punctual maxim de comprimare. |
ATF | Automatic Transmission Fluid (fluid pentru transmisia automata)- ulei pentru cutiile automate de viteze. Se foloseste insa si la servodirectii. |
Autobuz | Automobil destinat transportului in comun de calatori, prevazut cu minim 10 locuri (inclusiv soferul). |
Autocamion | Automobil destinat transportului de bunuri, avand sarcina utila maxima de peste 2,5 t, prevazut cu cabina si platforma fixa, cu sau fara obloane laterale. Intr-o exprimare laconica, se mai numeste si camion. |
Autocamioneta | Autoutilitara avand caracteristicile, in miniatuta, ale camionului. Intr-o exprimare laconica, se mai numeste si camioneta. |
Autocar | Autobuz destinat, de regula, transportului excursionistilor, in conditii de confort sporit si conform unui program prestabilit. |
Autocros | Sport automobilistic, organizat pe clase, prin care se urmareste obtinerea unui timp cat mai bun prin parcurgerea unui traseu prestabilit (de regula, sub 1000 m lungime), traseu care solicita foarte mult atat automobilul cat si abilitatile de conducere si orientare in teren ale pilotului. |
Autofrigorifica | Automobil care are caroseria sau semiremorca special amenajata, fiind prevazuta cu izolatie termica a peretilor si agregat frigorific. Este folosita pentru transportul marfurilor perisabile pe distante lungi. |
Autoizoterma | Automobil care are o caroserie tip duba, separat de cabina, caroserie prevazuta cu izolatie termica a peretilor dar fara agregat frigorific. Este folosita pentru transportul marfurilor perisabile pe distante scurte. |
Automobil | Vehicul motorizat pe patru roti pentru transportul de pasageri care are o capacitate ce nu depaseste 10 locuri. In aceasta categorie intra masinile de politie si cele de curse, dar nu si masinile de salvare sau cele mortuare. |
Automobil mic de viteza | Vehicul simplu tip sport, deschis, usor, cu doua locuri si o caroserie simpla (coupe). |
Autoportanta | Capacitatea unui sistem sau element de a prelua singur anumite sarcini, fara elemente structurale ajutatoare. |
Autoturism | Automobil destinat transportului rapid de persoane si a bagajelor acestora, fiind prevazut cu 2 pana la maxim 9 locuri (inclusiv soferul), avand masa maxima autorizata de 3500 kg si caruia i se poate atasa o remorca usoara (max. 750 kg). |
Autoutilitara | Automobil destinat transportului de bunuri, avand sarcina utila maxima mai mica de 2 t. Caroseriile autoutilitarelor sunt derivate, de regula, fie dintr-o caroserie de autoturism (pickup, furgoneta, entreprise etc.), fie dintr-una de microbuz (furgon, camioneta etc.). |
Autovehicul | Vehicul autopropulsat suspendat elastic pe roti, senile etc. si destinat deplasarii terestre, dependent sau independent de calea de rulare, in scopul transportului de bunuri sau persoane ori efectuarii de servicii mecanizate diverse. |
Autovehicul rutier | Autovehicul prevazut cu cel putin 2 roti destinat deplasarii, cu precadere, pe drumuri amenajate, cu viteze mai mari de 50 km/h. |
AWD | All Wheel Drive - se numesc in special autovehiculele japoneze cu tractiune pe toate rotile |
Ax cu came | Vezi: arbore cu came. Denumire nerecomandata datorita faptului ca acesta primeste si transmite miscare de rotatie in jurul axei sale, deci este un arbore, nu ax, care doar sustine elemente cu miscare de rotatie. |
Ax Oscilant | Tip de suspensie independenta, in partea din spate a masinii, ce foloseste semiarbori care au articulatii cardanice la capetele din interior, de ambele parti ale diferentialului. |
Axa de Directie | Linia care intersecteaza pivotii de directie superiori si inferiori de la roata virata. La o masina cu suspensii rigide, axa de directie este definita de linia formata la capatul de sus de suportul lonjeronului si la cel de jos de articulatia sferica. |
B
Baia de Ulei | Spatiul de la blocul motor, de sub vilbrochen, in care uleiul se scurge |
Baie uscata a carterului | Tip de motor cu combustie interna in care uleiul de ungere este stocat intr-un rezervor separat sau intr-un radiator de racire si nu in carterul motorului. Uleiul este pompat la motor de catre pompe separate. |
Banda de ieşire | Banda de decelerare la autostrăzi |
Banda de Intrare | Banda de accelerare la autostrăzi |
banda de urgenţă | Banda rezervata situatiilor de urgenţă pe autostrăzi |
Bara antiruliu | Vezi: bara stabilizatoare. |
Bara de Torsiune | Tip de arc care se rasuceste pe masura ce este comprimat sau intins. Arcurile barei de torsiune sunt simple si robuste si sunt folosite in sistemul de suspensii. |
Bara Stabilizatoare | Element de suspensie (folosit in fata, spatele sau in ambele capete ale masinii) care reduce alunecarea masinii, rezistand oricarei miscari verticale neuniforme dintre cele doua roti la care este conectat. Bara stabilizatoare nu afecteaza rigiditatea suspensiei atunci cand ambele roti sunt deviate in mod egal in aceeasi directie. Bara stabilizatoare sporeste manevrabilitatea vehicului, crescand stabilitatea in curbe si la manevre bruste. Marea majoritate a vehiculelor au bare stabilizatoare in fata. Barele stabilizatoare aflate atat la rotile din fata cat si la cele din spate pot reduce si mai mult alunecarea masinii. |
Baril (bbl) | Atunci cand se face referire la automobile, acesta se refera la carburatoare. "2bbl" inseamna ca acel carburator are 2 jicloare de combustibil. Numarul de jicloare determina cantitatea de combustibil pe care carburatorul o poate furniza. Un carburator tip 4bbl poate asigura mai mult combustibil decat unul similar de 2bbl. |
BAS | Prescurtare a celor de la Mercedes pentru asistarea franei. Acesta recunoaste intentia soferului de a pune o frana totala dupa viteza si puterea miscarii pedalei de frana si activeaza automat intreaga putere de franare, pentru a se obtine un spatiu de franare cat mai scurt. |
Bbl sau bbl | Abreviere pentru barilul petrolier, unitate de masura pentru volume egala cu circa 160 l. Abrevierea provine din denumirea englezeasca Blue Barrel (butoi albastru), lansata de americani prin anul 1870. Pentru a manipula cantitatile de petrol s-au consacrat atunci niste butoaie, initial confectionate din lemn, vopsite in albastru si avand capacitatea standard de 40 galoni (1 galon = circa 4 litri) si capacitatea efectiva de 42 galoni, 2 galoni considerandu-se ca se pierd datorita tarnsportului si volatilizarii . |
Benzina | Carburant hidrocarbonic, produs petrolier sau de sinteza destinat alimentarii motoarelor cu aprindere prin scanteie. |
Berlina | Termen din timpul celui de-al doilea razboi mondial care descrie o masina de lux, cu geamuri mici care permiteau pasagerilor sa priveasca afara fara a putea fi observati din exterior. |
Berlineta | "Berlina de dimensiuni mai mici, denumirea fiind preluata intocmai din italiana. Intrucat aprecierea dimensiunilor caroseriei este (deocamdata) pur subiectiva, se evita, in general, folosirea denumirii de ""berlineta"", mai ales atunci cand, pentru constructor, sunt in joc interese comerciale. Motorizarea asociata berlinetei este, in generala, plasata in plaja de cilindree 600 ... 1300 cm3." |
Bi-Litronic | Denumire a firmei Bosch pentru un far cu xenon care emite faza mica si faza mare din aceeasi sursa. |
Bicarburatie | Alimentare alternativa cu doi carburanti (gaz sau benzina) a unui motor cu aprindere prin scanteie. |
Bicilindric | (Despre motoare, compresoare) Cu doi cilindri. |
Bicorp | Tip de caroserie specifica anumitor autoturisme, care prezinta o degrosare pronuntata a partii fata, de la nivelul parbrizului, profilandu-se, astfel, doua corpuri (volume): compartimentul motor si habitaclul (in acest caz, habitaclul inglobeaza in el si portbagajul spate); este cunoscuta si sub denumirea de caroserie in doua volume; autoturism cu caroserie in doua volume. |
Biela | Bratul care leaga pistonul de vilbrochen si transforma miscarea pistoanelor in miscare rotativa. |
Bila de Recirculare | Mecanism de directie in care arborele de directie pune in functiune o roata melcata care, la randul ei, face ca un bloc metalic cu dintii sa se miste inainte si inapoi. Rulmentii cu bile reduc frecarea dintre roata melcata si bloc. In timpul ce blocul se misca, dintii sai pun in functiune o roata dintata care legata de coloana de directie care, la randul ei, pune in miscare timoneria de directie. |
Blocare | Momentul in care un cauciuc incepe sa patineze in timpul franarii. Forta maxima de franare a unui cauciuc este dezvoltata atunci cand acesta este pe punctul de a se bloca. Deci distanta de franare cea mai scurta apare atunci cand rotile din fata si cele din spate ating punctul de blocare simultan. Acest lucru se intampla destul de rar datorita conditiilor variabile de drum si de tractiune si, de cele mai multe ori, rotile din fata se blocheaza inainte sau dupa cele din spate. Blocajul rotilor din fata este mai stabil decat cel al rotilor din spate. |
Blocare Opusa | Tehnica in care volanul este indreptat in alta directie decat directia de mers a masinii. Blocarea opusa este folosita pentru a controla masina la supravirare, cand partea din spate a masinii oscileaza prea mult. |
Blow-by | Termenul pentru gazele ce trec in timpul arderii din cilindru pe langa piston si ajung in incaperea axului motor. Ele sunt evacuate prin aerisirea incaperii axului motor catre canalul de introducere a aerului. |
Brat Oscilant | Parghie cu pivot care transmite actiunea tachetului la tija supapei. Miscarea in sus a tachetului este transformata in miscare in jos a tijei supapei. |
Brat Trenant | Element de suspensie ce consta intr-o parte longitudinala care pivoteaza si care are un butuc de roata atasat rigid de capatul care treneaza. Un brat trenant indeajuns de rigid poate asigura pe deplin pozitia rotii. Este similar unui brat semi-trenant, cu singura exceptie ca axa de pivotare este strict perpendiculara pe linia centrala longitudinala a masinii. |
Break | Caroserie de autoturism in doua volume, cu spatele mult alungit, usa tip hayon pentru accesul la portbagaj si bancheta rabatabila. Se foloseste, uneori, si varianta ortografica romanizata brec. |
Buclier | Parte componenta a barei parasoc (fata sau spate) a unui automobil, element tip scut care da o forma estetica si aerodinamica parasocului, integrandu-l, cel mai adesea, in volumul caroseriei. |
Bucsa | Un element simplu de suspensie, in general compus din doua tuburi de otel coaxiale legate printr-un manson de cauciuc. Libertatea de miscare a bucsei in diverse directii atenueaza efectul unui drum dificil si manevrabilitatea masinii. |
Bujie | Bujia transforma energia inalta intr-un arc care face legatura intre electrozi. Arcul face ca amestecul de benzina-aer sa se aprinda, sa extinda si sa furnizeze energie prin apasarea pistonului. |
C
Cabrioleta | Un alt termen folosit pentru masina decapotabila. Producatorii europeni denumesc modelele decapotabile Carbriolet sau Cabrio. Masina decapotabila are un plafon care poate fi coborat si doua sau patru locuri. |
Cadru | Structura de baza, de tip punte, a masinii care sustine si pozitioneaza caroseria si partile mecanice importante ale masinii. |
Cal-Putere (CP) | Unitatea de masura pentru puterea produsa de un motor. Puterea efectiva sau puterea de franare (CP) si kilowatii (KW) sunt unitatile standard. Cu cat caii-putere sunt mai multi, cu atat vehiculul poate atinge o viteza mai mare. Un motor obisnuit de 3.0 L 24 V V-6 dezvolta o putere de franare de 190 CP la 5000 rotatii pe minut. Un motor de 24 V V-6 poate dezvolta o putere de franare si de 190 CP deoarece poate accelera mai bine decat unul similar de 12 V V-6. Un cal-putere este egal cu 75 de kilogrammetri pe secunda. |
Calandru | Element frontal al unei caroserii auto, plasat intre faruri si prevazut cu prize de aer, prin care se faciliteaza racirea motorului si care contribuie, totodata, la personalizarea diverselor modele de automobile. La unele caroserii, calandrul este integrat in capota fata. Mai este cunoscut si sub denumirea de grila radiator, datorita faptului ca, in general, in spatele acestuia este plasat radiatorul de racire a motorului, asigurandu-se astfel un schimb mai eficient de caldura. |
Calcai si Varf | Tehnica de trecere intr-o viteza inferioara in timpul franarii, care necesita ca soferul sa apese in acelasi timp toate trei pedalele unei masini cu transmisie manuala. Pentru a trece intr-o viteza inferioara folosind tehnica �calcai si varf�, soferul trebuie sa apase cu varful piciorului drept pedala de frana si, in timp ce continua sa franeze, foloseste calcaiul sau partea laterala a aceluiasi picior pentru a impulsiona acceleratia, marind rotatia pe minut a motorului, in timp ce trece intr-o viteza inferioara. Piciorul stang apasa pedala de ambreiaj. Procesul se desfasoara dupa cum urmeaza: se apasa frana cu piciorul drept, se calca ambreiajul cu piciorul stang, se trece intr-o viteza neutra, in tot acest timp frana fiind calcata, se da un impuls scurt acceleratiei cu partea laterala sau cu calcaiul piciorului drept pentru a tura motorul, se trece intr-o viteza inferioara, se da drumul la ambreiaj, se ridica piciorul dupa pedala de frana. Aceasta tehnica este foarte greu de manuit, dar exersand, poate fi pusa in aplicare in mai putin de o secunda. Acest proces ajuta ca fluxul de putere al motorului sa fie optim si asigura o viata mai lunga a transmisiei. |
Cama | Dinte extern sau partea cea mai exterioara a unui arbore rotitor. Cama este folosita pentru a transmite miscarea la un moment determinat in cadrul rotatiei arborelui. |
Camera de combustie | Spatiul care ramane deasupra cilindrului atunci cand pistonul se afla in pozitia fixa de sus. Aici are loc arderea amestecului de combustibil si aer. Deoarece aici au loc arderile, forma si designul acestei camere poate afecta puterea, consumul de combustibil si emisiile de la motor. |
Camera de Combustie Sferica | Camera de combustie sferica, aflata in partea de sus a cilindului motorului. Forma sferica asigura o eficienta ridicata deoarece fortele de explozie sunt directionate catre piston de catre suprafata curbata a camerei de combustie. |
Camion Usor | Vehicul care cantareste mai putin de 6 tone. |
CAN | Abreviere preluata din limba engleza pentru Controller Area Network (intr-o traducere aproximativa, retea de control zonal, traducere neconsacrata insa in limba romana), standard si tehnologie de comunicatie seriala pe retea dezvoltat pentru prima data de firma Bosh, special pentru aplicatiile auto. Transferul semnalului nu se mai efectueaza prin cabluri singulare ci printr-un cablu comun pentru culegerea de date, care vor putea fi apoi folosite de toate dispozitivele electonice conectate. Se permite astfel conectarea senzorilor si actuatorilor de pe un autovehicul intr-un sistem sau subsistem de aplicatii in timp real. |
Canal de Evacuare | Pasajul aflat in partea superioara a cilindrului care conduce gazele de la supapa de evacuare la colectorul de evacuare. |
Capacitate | Denumire laconica pentru capacitatea cilindrica a unui motor cu ardere interna. |
Capacitate cilindrica | Denumire generica pentru volumul dislocat de pistoanele unui motor in cursa lor de la punctul mort interior pana la punctul mort exterior a unui motor cu ardere interna. In cazul motoarelor cu mai multi cilindri, se vorbeste de o capacitate cilindrica unitara (aferenta unui singur cilindru) si de o capacitate cilindrica totala (suma capacitatilor cilindrice unitare). In vorbirea curenta, prin capacitate cilindrica se intelege capacitate cilindrica totala si se exprima, de regula, in cm3 sau in litri. Se mai numeste si litraj sau cilindree. |
Capacitate de trecere | Caracteristica functionala, constructiva si geometrica a unui autovehicul care reflecta posibilitatea acestuia de a se deplasa pe drumuri rele (cu denivelari, noroaie, pante, serpentine, strat gros de zapada etc.) sau in teren natural, fara drum. |
Capacitatea Cubica | Volumul cilindrului masurat intre partea fixa de sus a pistonului si cea de jos. Se masoara in centimetri cubi sau toli (inch) cubi. |
Capota | Partea de la masina care se ridica si care acopera motorul. |
Carburant | Combustibil lichid, usor volatil, folosit pentru alimentarea motoarelor cu ardere interna (benzina, motorina si GPL-ul). |
Carburator | Un mecanism prin care aerul si combustibilul sunt atomizati si introdusi la motor. Acesta masoara proportia adecvata de combustibil si aer pentru a forma un amestec si variaza raportul dintre ele in functie de motor. Aerul suflat prin jicloarele de combustibil se transforma intr-un amestec de aer-combustibil care este ars la cilindri. Carburatoarele se foloseau la majoritatea masinilor inainte de 1985. In prezent se foloseste injectia. |
Carcasa Tubulara | Carcasa unei masini, construita din tevi sudate. Carcasele tubulare sunt mai usor de fabricat in cantitati mici comparativ cu carcasele unitare. |
Carosaj | Unghiul de inclinare a rotii unui automobil in raport cu verticala, privind din fata sau din spatele automobilului, unghi prescris de constructor pentru ameliorarea uzurii pneurilor si a aderentei acestora in functie de sarcina (carosaj pozitiv) sau de intrarea in viraj (carosaj negativ). De asemenea, in cazul rotilor directoare, carosajul contribuie la micsorarea efortului necesar bracarii rotilor. Este considerat pozitiv atunci cand roata este inclinata spre exterior si negativ, cand roata este inclinata spre interior. Se mai numeste si unghi de cadere sau unghi de inclinare a rotii in plan transversal. |
Caroserie | Coachwork in engleza, carrosserie in franceza, Karosserie in germana, carrozzeria in italiana - corpul automobilului, habitaclul cu tot confortul si optiunile de lux, distinct de sasiu. |
Carte service | Document prin care se tine evidenta interventiilor tehnice efectuate, in reteaua service autorizata, asupra unui vehicul aflat in perioada de garantie. |
Carter motor | Denumire generica a partii fixe, tip carcasa, a mecanismului motor, care este constituita, de regula, din carter superior (blocul motor sau blocul cilindrilor) si carter inferior (baia de ulei). In jargonul automobilistic, denumire improprie pentru baia de ulei a motorului. |
Carterul Motorului | O cuva sau o cutie care inchide partea de jos a motorului, sustine vilbrochenul si stocheaza uleiul pentru motor. |
Catalizator | Componenta a sistemului de evacuare a gazelor de ardere si foloseste la rearderea gazelor de esapament, fapt prin care se micsoreaza componentele toxice. Carcasa consta dintr-un otel superior rezistent la caldura, iar in interior se gaseste de obicei o bucata de ceramica cu nenumarati faguri fini, monolitul. Interiorul fiecaruia dintre acesti faguri este acoperit cu un aliaj special, care contine platina. Alternativ, in locul acestor monoliti pot exista si folii fine de metal, de 0,5 mm grosime, infasurate. |
Catalizator de oxidare | Convertor catalitic care pernite oxidarea monoxidului de carbon si a hidrocarburilor nearse (lichide si gazoase) din gazele de esapament ale motoarelor Diesel, cu scopul reducerii poluarii, inclusiv prin diminuarea particulelor emise (cu 20 ... 50%). Se mai numeste si oxicat. |
CC sau cc | Abreviere pentru centimetrul cub, unitate de masura consacrata pentru evaluarea capacitatii cilindrice a motoarelor cu ardere interna. Uneori, se mai utilizeaza si abrevierea cmc. |
CDC | Abreviere preluata din limba engleza pentru Continuous Damping Control (control permanent al suspensiei). Sistemul CDC este asociat suspensiilor adaptive (electronic) in timp real si este util nu numai pentru ocupantii automobilului, contribuind substantial la imbunatatirea confortului acestora, dar si pentru siguranta sarcinii utile (in cazul vehiculelor comerciale) si pentru protectia pneurilor, a elementelor suspensiei si a diverselor componente electronice ale vehiculului, contribuind la cresterea duratei de viata a acestora. Acest sistem monitorizeaza permanent mai multi factori cum ar fi sarcina, conditiile de drum, miscarile vehiculului si actiunile soferului. Senzorii montati pe vehicul reactioneaza instantaneu la orice schimbare, determina cerintele optime de atenuare a socului si regleaza continuu performantele automobilului. Aceasta optimizare a suspensiei are loc in timp real, toate actiunile derulandu-se in fractiuni de timp de ordinul milisecundelor. Ca avantaj, in plus, castigul de stabilitate si manevrabilitate confera, evident, o siguranta de drum sporita vehiculului si ocupantilor acestuia. |
CDI | Denumire a firmei Mercedes pentru Common-Rail-Diesel-Injektion-Direkteinspritzer (injector diesel comun). |
Celula de Combustibil | Componenta electro-chimica care produce curent electric cu ajutorul combustibililor potriviti, de tipul metanolului sau al hidrogenului in combinatie cu oxigenul. In acest fel, ea poate pune in miscare un eletromotor si, astfel, un vehicul. Cea mai mare problema este pretul sau ridicat, care nu scade nici macar la productia in serie. Cu toate acestea, din considerente de imagine, producatorii de automobile nu le impun clientilor costurile complete. |
Centimetru cub (cc) | Masura europeana pentru capacitatea cilindrica a motorului. 1.000 cc = 1 litru = 61 toli (inch) cubi. |
Ceramica | Folosit ca material usor si extrem de rezistent. La Porsche (turbo) si Mercedes (CL 55 AMG) se foloseste deja la placutele de frana. Avantajul consta in rezistenta enorma, iar timpul de folosire se ridica la 300.000 de kilometri. In afara de aceasta, greutatea acestor placute este cu 60% sub greutatea celor din otel, ceea ce micsoreaza masa fara suspensie, imbunatatind astfel confortul la mers. |
Certificat de Inmatriculare | Dovada de proprietate asupra vehicului. |
Cheder | Element de etansare (usi, ferestre, capote etc.) sub forma unui cordon din cauciuc sau plastic, cu un profil special, adaptat locului de montare. |
Chiulasa de Cilindru | Produs turnat din aluminiu sau fier care gazduieste camera de combustie, orificiile de admisie si evacuare si diverse supape. Chiulasa (sau chiuloasele, in cazul in care motorul are mai multe seturi de cilindri) se afla intodeauna deasupra cilindrilor. Chiulasa, partea detasabila aflata deasupra blocului de cilindri, contine bujiile si supapele. Ea sigileaza cilindrul si formeaza partea de sus a camerei de combustie. |
Ciclomotor | Vehiculul cu 2-3 roţi care este prevăzut cu motor cu ardere internă având capacitate cilindrică de cel mult 50 cm3, care păstrează caracteristicile generale ale bicicletei, putând fi pus în mişcare şi cu ajutorul pedalelor, şi a cărui viteză de deplasare prin construcţie, nu depăşeşte 50 km/h. |
Ciclu in patru timpi | Un motor cu ardere interna si ciclu in patru timpi necesita doua rotatii ale cilindrului sau patru curse de piston pentru a obtine o cursa utila, o cursa interna, o cursa de compresiune, o cursa de evacuare. Este mult mai eficient decat motorul cu ciclu in doi timpi. De asemenea, mai este denumit si ciclul Otto. |
Ciclu motor | Totalitatea starilor termodinamice succesive (timpi) prin care trece amestecul carburant, incepand dintr-o stare initiala (admisia), pana ce se revine la acea stare. Intr-un motor policilindric, la nivelul fiecarui cilindru are loc un ciclu motor separat, intr-o ordine prestabilita de constructor. |
Cifra Cet | Este capacitatea de aprindere a combustibililor Diesel. Pentru a se aprinde cu siguranta, motoarele Diesel de azi au o cifra Cet de 50. |
Cifra cetanica | Vezi: indice cetanic. |
Cifra octanica | Numar care masoara rezistenta benzinei la detonatie (aprindere prematura). Cu cat este mai mare cifra octanica, cu atat mai mica este probabilitatea unei detonatii. O cifra octanica mare (peste 91) este utila doar daca producatorul masinii o recomanda in mod expres. Octanul este de fapt o hidrocarbura (C8H18). |
Cilindru | Cavitatea tubulara goala pe dinauntru aflata in blocul de cilindri, in care pistonul se misca si in care are loc combustia. In general este facuta din otel turnat, ca parte componenta a blocului de cilindri. |
Clapeta de acceleratie | Este o usita pe traseul de aspiratie care regleaza aerul ce patrunde in motor. Deschisa total inseamna accelerat la maximum, iar la mersul in gol ea este aproape total inchisa. |
Clima | In jargonul automobilistic, sistem de climatizare; aer conditionat. |
Climatronic | Sistem de aer conditionat controlat electronic. Temperatura setata este mentinuta constant, fiind monitorizati, in acest scop, o serie de parametri, cum ar fi: turatia ventilatorului, debitul si distributia aerului etc. |
CMC sau cmc | Vezi: cc. |
CO | Prescurtare pentru monoxid de carbon, gaz evacuat in urma arderii incomplete din motor |
CO | 1 - Abreviere pentru cifra octanica (v. cifra octanica). 2 - Formula chimica si simbolul monoxidului de carbon, emisie poluanta ce se regaseste in gazele de esapament si are limite maxime admise reglementate. |
Cod VIN | Vezi: numar de identificare vehicul |
Coeficient aerodinamic | Denumire generica a coeficientilor adimensionali dependenti, in principal, de forma caroseriei si in legatura cu fortele si momentele aerodinamice specifice unui vehicul aflat in miscare. In functie de axa dupa care actioneaza fortele si momentele induse de fenomenul aerodinamic, acesti coeficienti sunt in numar de sase, si anume: Cx - coeficient aerodinamic de trena, Cy - coeficient aerodinamic de deriva, Cz - coeficient aerodinamic de portanta, Cl - coeficient aerodinamic de ruliu, Cm - coeficient aerodinamic de tangaj si Cm - coeficient aerodinamic de deviere. In jargonul automobilistic, prin coeficient aerodinamic se intelege, de regula, coeficientul aerodinamic de trena (Cx), care este cel mai relevant, in ce priveste aerodinamica automobilului, el fiind asociat rezistentei aerodinamice (componenta longitudinala, dupa axa X, a fortei aerodinamice). |
Coeficient de rezistenta | Masura adimesionala pentru forma aerodinamica a unui obiect. O masina aerodinamica are un coeficient de rezistenta de aproximativ 0,30, comparativ cu cel al unei placi care este de 1,98. |
Colectorul de date (Bus) | Sistem care leaga toate componentele electronice din masina printr-un circuit inelar. Comenzile digitale se invart in acest circuit pana "coboara la statia de destinatie", punand in functiune aparatul de comanda de acolo. La Mercedes CL exista trei asemenea circuite de date. Cel mai rapid e un circuit de unde luminoase ce realizeaza o rata de transmisie de 5,65 Megabaud. |
Colectorul de evacuare | Reteaua de canale care colecteaza gazele de esapament de la diverse orificii de evacuare si le directioneaza catre catalizatorii sistemului de evacuare si toba de esapament. Un colector cu canale cu circulatie libera, cu o configuratie bine stabilita, numit autoclava, poate imbunatati ventilatia. |
V
V-Tec | E o deviere a axei cu came de la Honda (la fel ca Vanos de la BMW). |
|
Valvetronic | Denumire comerciala data de BMW sistemului de distributie variabila, lansat in productia de serie in anul 2001, care conduce la eliminarea clapetei de acceleratie de pe motoarele cu aprindere prin scanteie. Mecanismul de distributie tip Valvetronic are un set suplimentar de culbutori, intercalati intre tijele supapelor si came. Acesti culbutori intermediari se pot roti in jurul unui ax prin intermediul unui arbore cu came actionat electonic. Aceasta miscare comandata electronic permite ca, independent de miscarea arborelui cu came al admisiei, sa deschida sau sa inchida supapele de admisie. |
|
Van | Caroserie de autoutilitara derivata, de regula, dintr-o caroserie monocorp de autoturism, amenajata cu o platforma pentru transportul sarcinii utile (max. 1500 kg), in locul destinat banchetei spate si portbagajului. |
|
VANOS | "Abreviere preluata din limba germana pentru VAriable NOckenwellen Steuerung, sistem de distributie variabila dezvoltat de BMW, care permite modificarea duratei de deschidere a supapelor de admisie prin miscarea reazemelor arborelui cu came. Mai nou, BMW a produs si un ""dublu"" VANOS, care permite sa varieze si durata de deschidere a supapelor de evacuare." |
|
Vascocuplaj | Cuplaj cu frecare de forma unui cilindru etans, care se bazeaza pe proprietatile unui material special de a se inmuia si solidifica rapid (in fractiuni de secunda), functie de incalzirea datorata frecarii ce apare intre niste pachete de discuri metalice astfel intercalate incat un disc sa fie solidar cu arborele de intrare si discul urmator cu arborele de iesire al cuplajului. Cea mai cunoscuta aplicatie a vascocuplajului, in domeniul auto, este accea de realiza o legatura flexibila intre rotile puntii fata si cele a le puntii spate, in cazul tractiunii integrale de tip AWD. Se mai numeste si cuplaj vascos. |
|
Vascozitatea | Este consistenta unui mediu fluid. La temperatura camerei, apa e putin vascoasa, iar mierea e inalt vascoasa. Importanta la alegerea uleiurilor de motor, subordonate diverselor clase de vascozitate. |
|
Vehicul | Mijloc de transport, cu sau fara autopropulsie, destinat deplasarii pe una sau mai multe cai de comunicatie (terestre sau subterestre, aeriene sau cosmice, acvatice sau subacvatice). |
|
Vehicul concept | Vehicul prototip cu caracteristici stilistice, functionale si tehnologice noi, menit sa testeze piata si sa socheze clientii, prin prezentarea sa la diferite expozitii. Lansarea sa in productia de serie poate avea loc sau nu, functie de oportunitatile momentului. Atunci cand este vorba despre un autoturism, se foloseste, in general, termenul de concept car, preluat intocmai din limba engleza. |
|
Vehicul de mare tonaj | Vehicul (camion) ce cantareste intre 11 si 15 tone, aici fiind incluse si camioanele de teren. |
|
Vehicul de teren | Vehicul cu capacitate mare de trecere; vehicul destinat utilizarii pe teren neamenajat sau accidentat (de exemplu, vehiculele folosite in constructii sau agricultura). |
| |
Vehicul de tonaj mediu | Vehicul care cantareste intre 6 si 11 tone. |
|
Vehicul electric | Denumire generica pentru un vehicul cu actionare electrica. Mai rar, se mai numeste si electrovehicul sau, impropriu, electromobil. |
|
Vidanjera | "Automobil utilitar prevazut cu echipamentele necesare efectuarii operatiunii de vidanjare. Sinonim cu vidanja; impropriu, i se mai spune si vidanjor." |
|
Vilbrochen | Arbore cotit, care transforma miscarea liniara a pistoanelor in miscare rotativa. Vilbrochenul este legat de transmisie. |
|
VIS-A-VIS | Autovehicul cu patru locuri in care doi dintre pasageri stateau fata in fata cu soferul si care era folosit la inceputul secolului XX. |
|
Visco-cuplajul | Este folosit in special de masinile cu tractiune integrala pentru a cupla flexibil axul din fata si din spate. Pot aparea neconcordante intre turatiile din fata si din spate, dar la rasucirea totala a unui ax, visco-cuplajul transfera puterea la axul cu aderenta la carosabil mai buna. |
|
Vizaviu | Caroserie decapotabila de moda veche, prevazuta cu 3 randuri de scaune: randul fata, pentru sofer si insotitor, si alte doua randuri in spate, dispuse fata in fata, pentru pasageri; vehicul avand aceste caracteristici. La origine, vizaviul a fost o trasura de lux avand aceste caracteristici, devenind apoi si stil de caroserie pentru autoturismele de parada. |
|
Voiture Legere | "Masina usoara", din franceza - masina usoara, in special folosita pentru cursele de masini, care se incadreaza intre masinile grele si voiturette. Termenul este folosit rar pentru a descrie masinile de serie si nu a mai fost utilizat dupa anul 1914. |
|
Voiturette | Numele unui autoturism micut lansat pe piata, in 1886, de catre constructorul francez Léon Bollée. Acesta era un triciclu-tandem echipat cu un motor monocilindric de numai 3 CP. De atunci, prin voiturette se intelege, in general, un autoturism de foarte mic litraj (sub 600 cm3). |
|
Volan reglabil | Volan cu posibilitati de reglare pe inaltime si ca inclinare, functie de talia si obisnuintele de sofat ale conducatorului auto. |
| |
Volant | Roata metalica masiva atasata la partea spate a arborelui cotit cu scopul de a regulariza turatia motorului, de a induce, inertial, la pornire, sensul de rotire al acestuia si de a permite cuplarea motorului cu transmisia, prin intermediul ambreiajului. Denumirea de volanta, in loc de volant, este incorecta si, ca atare, nerecomandata. |
|
VTEC | Acronim preluat din limba engleza pentru Variable valve Timing and Electronic lift Control (distributie variabila cu deschiderea supapei contolata electronic), solutie brevetata de Honda si conceputa de inginerul Kenichi Nagahiro. La motoarele VTEC, in functie de plaja de turatie in care se afla motorul, calculatorul motorului poate activa, alternativ, o cama cu profil mai rotunjit (pentru turatii joase, sub 3500 rot/min), ceea ce confera motorului un plus de cuplu, deci demaraj mai bun, sau alta cu profilul mai alungit (pentru turatii ridicate, peste 3500 rot/min), ceea ce confera motorului un plus de putere, deci o viteza de deplasare mai mare. NU sunt considerate corecte alte forme de abreviere, precum: V-tec, V-Tec, V-TEC, V-tech, V-TECH, V-Tech, VTECH, vtech, V-TEK, vortech, Vtec etc. |
|
VTG | Abreviere preluata din limba engleza pentru Variable Turbine Geometry (turbina cu geometrie variabila), tip de turbosuflanta comercializata de firma Aerocharger pentru supraalimentarea motoarelor auto. |
X
Xenon | Gaz nobil incolor si inodor, folosit la umplerea tuburilor luminiscente pentru a emite o lumina intens stralucitoare chiar si in timpul zilei; acesta confera luminii farurilor o nuanta albastruie. |
|
Xilen | Solvent chimic (C8H11) utilizat pentru dizolvarea petelor de unsoare si de vopsea. |
|
Y
Yala | Mecanism de zavorare a usilor, gurii de alimentare cu combustibil, cutiei de acte etc. In cazul automobilelor, se livreaza, de regula, un set yale pentru care se foloseste o singura cheie. |
|
Yard | Unitate de masura anglo-saxona pentru lungime (1 y = 0,9144 m). |
|
W
Watt | Unitate de masura a puterii (simbol fizic, W). In cazul motoarelor auto, puterea este indicata de catre constructor, in kilowati si in cai putere (1 CP = 736 W). |
|
WHIPS | Abreviere preluata din limba engleza pentru WHIplash Protection System (sistem de protectie a ranirii gatului ca urmare a unor smucituri bruste), dispozitiv de securitate aplicat pentru prima data de Volvo, in 1999, pentru scaunele fata, proiectate pentru a reduce ranirea capului si a gatului in caz de coliziune spate. V. scaun WHIPS. |
|
WOT | Acronim preluat din limba engleza pentru Wide-Open Throttle (Clapeta de acceleratie complet deschisa), regim specific de functionare, in plina sarcina, a unui motor cu ardere interna. |
|
WSS | Acronim preluat din limba engleza pentru Wheel Speed Sensor (Senzor turatie roata). |
Z
Zamak | Aliaj de zinc cu aluminiu, cupru si magneziu folosit, in mod traditional, pentru fabricarea carburatoarelor. |
|
ZEV | Acronim preluat din limba engleza pentru Zero Emissions Vehicle (Vehicul cu emisii zero). |
|
Zona de testare a franelor | Suprafata intinsa si neteda folosita pentru diverse teste de manevrabilitate. |